Откако претрпе критики со години за недостаток на социјална свест, се чини дека Академијата конечно направи чекор кон поттикнување на поголема инклузивност во филмската индустрија… но од каков вид?
Иако црвениот тепих на Оскарите сè уште е еден од најзначајните модни настани на славните во годината, а златната статуетка сè уште го држи статусот на најзвучна награда за филмска уметност во западниот свет, Оскарот како референца за љубителите на филмовите целосно се распадна со текот на времето.
Настрана од прашалниците за квалитетот на индивидуалните продукции што ги носат статуетките, во последниве години се зборуваше за прилично сериозни слепи точки што Академијата ги покажува кога станува збор за инклузивност, од фактот дека жените се помалку застапени во категории кои не се родови, до иницијативата #OscarsSoWhite што привлече внимание на расната пристрасност на култната награда.
Но, сега, како дел од иницијативата Academy Aperture 2025, се воведуваат нови стандарди за инклузивност кои ќе стапат на сила почнувајќи од изданието во 2022 година.
Идејата е дека со воведување јасни стандарди кога станува збор за расна, етничка и ЛГБТК + вклученост во категоријата Награда за најдобар филм, Академијата ќе помогне да се подигне свеста во индустријата која сè уште има сериозни проблеми со мизогинијата и расизмот и да го охрабри производството да напредува позитивно. Она што ја прави оваа работа малку комична е што Академијата ги воведе овие стандарди во време кога нивниот просек на номинирани и наградувани филмови направени од малцински групи или раскажувајќи ја перспективата на една малцинска група на начин што не е погоден за доминантната култура е сè уште поразителен. Но, добро, значи околу стандардот за инклузивност. Конкретно, стандардот се состои од следново:
А) Репрезентација на филмовите, во темите и наративите
Овој критериум бара да се исполни барем една од следниве ставки:
- дека барем еден од главните или значајни придружни карактери е припадник на малцинска расна или етничка група
- дека најмалку 30% од ансамблот за помали улоги се состои од луѓе кои припаѓаат на две од следниве групи: жени, расни или етнички малцинства, ЛГБТК + или лица со попреченост
- дека основната приказна, темата или наративот на филмот е насочена кон наведените недоволно застапени групи
Б) Креативно лидерство и проектен тим
Овој критериум се однесува на филмскиот тим и бара да се исполни барем една од следниве одредби:
- дека најмалку две лица од недоволно застапени групи (т.е. жени, расни или етнички малцинства, ЛГБТК + и лица со попреченост) се вработени на некои од значајните позиции на авторскиот тим (снимање, директор на кастинг, композитор, дизајнер на костуми, сценограф, писател …) и барем една од овие позиции е окупирана од припадник на расно или етничко малцинство
- дека најмалку шест места во тимот „клучни улоги“ (освен асистентот за производство) се окупирани од членови на следниве недоволно застапени групи
- дека најмалку 30% од вкупниот тим се состои од членови на малцински групи
В) Пристап до индустријата и можностите
Овој стандард се однесува на отворање на можности за луѓе кои се на почетокот на нивната кариера и исполнувањето на овој критериум подразбира две ставки што мора да се почитуваат и двајцата:
- платена пракса за претставници на малцинства и недоволно застапени групи во квоти утврдени со големината на студиите или дистрибутивните компании
- отворање можности за образование и развој на вештини во тимот за членови на недоволно застапени групи
Г) Развој на публика
И, конечно, кога станува збор за маркетинг, односи со јавноста, дистрибуција и комуникација со публиката воопшто, тимот мора да вклучува и недоволно застапени групи.
Интересно, критериумите се навистина релативно меки и дефинитивно достижни, а дежурните пастири не мора да започнат да се расфрлаат со обвинувања за теророт за политичка коректност, особено затоа што критериумите беа воведени исклучиво за категоријата најдобар филм, додека другите категории се недопрени.
Но, иако овој потег, кој во основа наликува на логика на афирмативно дејствие, може да ги поттикне режисерите да станат посвесни кога прават филм и да формираат тим, тешко е да се замисли промената да биде тектонска, па дури и да изгледа како очајна постапка за искористување на овој тренд и социјалната ситуација од страна на институција која се распаѓа. Но, подобро нешто отколку ништо, и за околу една и пол година ќе ги видиме првите ефекти на овие стандарди.
